החפירה נערכה על גבעה נישאת, הצופה למערב ולדרום אל הים התיכון, עמק עכו והגליל התחתון עד למצודת יודפת. אפיקו של נחל בית העמק נמשך בשוליים הצפוניים של הגבעה, ואפשר שהוא שימש מקור מים מרכזי בתקופות קדומות. בשנת 2005 נערכה באתר חפירת הצלה בת שני ריבועים בניהולו של מ' כהן (הרשאה מס' A-4576; איור 2) עקב פגיעה בעתיקות בעת בניית מאגר מים, ובה נחשפו שרידי מבנים מהתקופות הרומית והביזנטית. בחפירה באתר בשנת 2015 (הרשאה מס' 7380-A; Alexandre, Cohen and Shemer, forthcoming) נחשפו שרידי בנייה משוכבים ומתקנים מהתקופות ההלניסטית–האסלאמית הקדומה. כן נמצאו כלי צור האופייניים לשלב קדום בתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית ב' (כ-10,500 שנים לפני זמננו).

החפירה הנוכחית נערכה בהמשך לחפירת ההצלה משנת 2015, במטרה לחדד את הקשר הסטרטיגרפי בין שרידי מבנה אבן מלבני שנחשף בצפון-מערב האתר (מבנה 10) לבין ממצאים מהתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית ב', וכן להרחיב את מכלולי הממצא מתקופה זו כדי לבסס את הייחוס התרבותי של התקופה.

 
במבנה 10 שנחשף בחפירה בשנת 2015 בצפון-מערב האתר נחשפו מכלולי כלי חרס מהתקופות הביזנטית וההלניסטית, כמו גם מכלול עשיר של פריטי צור מהתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית ב'. הכמות הגדולה של הפריטים מהתקופה הניאוליתית באזור זה ביחס לשאר האתר העלתה את החשד שראשיתו של המבנה בתקופה הניאוליתית.
החפירה הנוכחית התמקדה אם כן במבנה 10 (כ-7.5 × 8.5 מ'), ונפתחו בה שלושה ריבועי חפירה חדשים (21–23; איור 3). בחפירה הושלמה חשיפת המבנה, לרבות ארבעת קירותיו ואומנות הבולטות פנימה משניים מקירותיו. לא נמצאה רצפה; אף על פי כן התברר כי אין קשר בין מבנה 10 לבין הממצא מהתקופה הניאוליתית, והוא תוארך על בסיס הממצא הקרמי לתקופה הביזנטית (שכבה III ברצף השכבות באתר; Alexandre, Cohen and Shemer, forthcoming). חלקו המערבי של המבנה נבנה על מחצבת אבן קדומה, שתוארכה על פי הממצא הקרמי בה לתקופה ההלניסטית. פינתו הדרומית-מזרחית של המבנה לא השתמרה, ככל הנראה בשל בנייה מודרנית. ייתכן שהקיר המערבי של המבנה נחתך בקיר מאוחר יותר.
בשקע טבעי בסלע האם (כ-25 מ"ר) שעליו נבנה מבנה 10, התגלתה שכבה עשירה (0.4–0.6 מ' עובי) מהתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית ב', המייצגת כנראה שרידי יישוב קדום נרחב ששכן במקום (שכבה VII ברצף השכבות באתר). יסודות מבנה 10 חתכו שכבה זו. בתחתית השכבה נחשף מפלס של אבני שדה קטנות (5–10 ס"מ בממוצע), חלקן הגדול שרופות, אולי שרידי מפלס חיים. הסדימנט בשכבה דחוס וצהבהב, בניגוד לסדימנטים מאווררים בגווני חום כהה וחום אפור המאפיינים את השכבות המאוחרות ואת האזורים שבהם סלע האם קרוב לפני השטח. פריטים אופייניים אחדים שנמצאו מחוץ למבנה במהלך חפירת 2015 מלמדים על ההתפרשות המקורית של השכבה על שטח נרחב, אם כי מופעה העיקרי בשקע שמתחת למבנה 10. הממצא בשכבה כולל פריטי צור האופייניים לתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית ב', ובהם ראשי חץ מטיפוס חילואן (איור 1:4, 2), להבים שסותתו בטכניקה דו-כיוונית מגרעינים דמויי סירה (איור 3:4) וגרזינים דו-פניים (איור 4:4; Gopher 1994; Barkai and Yerkes 2008; Barzilai 2010). כן התגלו פריטי אובסידיאן בגווני שקוף-שחור, כולל להבונים (איור 5) ואזמל ושבר גרזן העשויים נפריט (Kuijt and Goring-Morris 2002), המלמדים על קשרי מסחר שהיו לתושבי היישוב באתר.
 
הממצא העשיר והמגוון של המכלול מהתקופה הניאוליתית הקדם-קרמית מלמד כנראה על פעילות ענפה, לרבות קשרי מסחר, של יישוב נרחב ששכן באתר. ממצא זה התגלה רק בשקעים טבעיים בסלע, כנראה מהסיבה ששרידים ששכנו מעל פני הסלע מתקופה זו לא השתמרו בשל פעילות אינטנסיבית באתר בתקופות מאוחרות יותר.