שטח החפירה נמצא בשוליים הדרומיים של כפר סבא העתיקה, המשתרעת על גבעה נמוכה. עבודות פיתוח קודמות גרמו הפרעות בשטח. נפתחו שישה ריבועים בציר מזרח–מערב לאורך התוואי המתוכנן של הצנרת.

נחשפו שתי שכבות: התחתונה (II) כוללת שרידי כבשן ומילוי אדמה מעורבת בקרמיקה ומתוארכת למאות הט'-הי"א לסה"נ. בשכבה העליונה (I) בית קברות המיוחס לתקופה הע'ותמאנית (איור 1). 

 

לאחר הסרת שכבת פני השטח על ידי כלי מכני נחשפו 24 קברי שוחה (קברי יחיד) מסודרים בציר מזרח–מערב עם סטיות  קלות. הקברים נבנו בשיטה אחת: הנפטר הונח בשוחה רדודה שנחפרה באדמת הסחף הכהה ומסביבו, במפלס גבוה יותר, הונחו אבני גיר בשורה אחת, לסימון מקום הקבר. האבנים מסותתות סיתות ראשוני או שהן אבני שדה פשוטות. לפעמים, במיוחד בקברים של מבוגרים (עד 2 מ' אורך), הקבר מכוסה לוחות אבן שטוחים בגודל אחיד למדיי המונחים על האבנים התוחמות (איורים 2, 3).

 

הנפטרים היו גברים ונשים וכן מספר גדול יחסית של ילדים, שקבריהם קטנים יותר. בקברים שבהם נמצאו השלדים בארטיקולציה אופן הנחת הנפטר היה קבוע: הגופה הונחה על צדה הימני, הראש פנה למערב והרגליים למזרח כך שהפנים פונות תמיד לדרום (איור 4). תנוחת קבורה דומה התגלתה בכמה בתי קברות המיוחסים לתקופת האסלאמית, למשל צרפנד אל-ח'ראב בנס ציונה (עתיקות 46).

 

ממצאים נמצאו בקברי נשים בלבד והם כוללים תכשיטים: צמידי ברונזה וזכוכית, מחרוזות אבן וזכוכית, מחרוזות מטבעות שהונחו סביב חזה הנפטר או סביב ראשו. בשני קברים נמצאו חרוזי טקסטיל עשויים חוטי פשתן כרוכים לכדור, אולי חלק מקישוט של בגדים. כן נמצאו מקל איפור עשוי ברונזה וממצאי זכוכית. בקברה של אישה מבוגרת שנמצאה בארטיקולציה מלאה נמצאו לוחית זכוכית מלבנית ששימשה ככל הנראה מראה, שני צמידי ברונזה  על האמה השמאלית וצמיד זכוכית על הזרוע השמאלית, שכמוהו מוכרים החל מן התקופה הממלוכית. בולט במיוחד קבר אישה צעירה (בגיל 25-18) ועליה תכשיטים רבים: שני צמידי ברונזה על האמה השמאלית ושפע של חרוזים.

 

ליד קבר T108 (איור 1) נחשף כלי תמים מטיפוס רימון (grenade). זמנו של כלי זה מתחילת התקופה האסלאמית ועד לתקופה הצלבנית ותפוצתו בכל המזרח הקדום. לדעת חוקרים הכלי הכיל כספית, בשמים או שמנים; חוקרים אחרים סבורים ששימש לצרכים צבאיים.

 

באזור המערבי של החפירה הובחנו שרידים של כבשן שקבר חתך אותו (איור 5). מילוי האדמה הניגש אליו הכיל שברי כלי חרס רבים: קנקנים, קערות גדולות, פכים בעלי ידיות כפולות ומשולשות, חלקם עם עיטורים פלסטיים, וקערות מזוגגות. המכלול הומוגני מאוד ומתארך את הכבשן למאות הט'-הי"א לסה"נ.

תיארוך הקברים החודרים לשכבה II קשה יותר. על פי הממצא בחלק מהקברים (טקסטיל במצב מעולה) ייתכן כי בית הקברות מאוחר וקשור לכפר שעמד במקום עד לפני קום המדינה. עם זאת, קברים מאוחרים נראים על פני השטח בקרבת החפירה כ-2-1.5 מ' מעל הקברים שנחפרו בחפירה הנוכחית. בחפירה נחפרה כנראה שכבה קדומה של בית הקברות העות'מאני. זיהוי המטבעות שנמצאו בכמה קברים יאפשר לתארך את בית הקברות ביתר דיוק.