מגל, סקר פרהיסטורי

חמודי חלאילה וסיגל גולן
26/09/2014
דוח סופי

בחודש יולי 2003 נערך סקר בתוואי כביש חוצה ישראל ממערב ומדרום-מערב לקיבוץ מגל (הרשאה מס' 3963-A; נ"צ 2020-2/6955-97), לאחר שהתגלו פריטי צור רבים בחתך המזרחי של הכביש. הסקר, מטעם רשות העתיקות, נוהל על ידי ח' חלאילה וס' גולן, ונערך בסיוע ק' שרביט, א' ינאי, ג' שרון (האוניברסיטה העברית) ול' ברדה (GPS).

הסקר נערך בשטח חקלאי מישורי, שנחרש לעומק ונערכו בו נטיעות רבות. מטרתו הייתה לאתר את מקורות הממצא הפרהיסטורי ולזהות את התצורה הגיאולוגית שממנה הגיע ממצא זה. אותרו שני ריכוזי ממצא, המרוחקים כ-200 מ' זה מזה: בחלק העליון של חתך הכביש המזרחי ומתחת לתשתית כביש קיים. שני ריכוזי הממצא מופיעים בתוך אדמת משקע חרסיתית בצבעים חום עד חום כהה, וגובה הממצא בשניהם זהה. בחתך הכביש הובחן רצף שכבות. בחלק העליון של החתך תועדה שכבה עבה של אדמת חרסית כבדה בצבע אפור כהה (גרומוסול; 2.2 מ' עובי). מתחת לשכבה זו הובחנה שכבה של קונגלומרט וסלע גיר (כ-3 מ' עובי). בבסיס החתך הובחן מפלס כורכר בצבע חום בהיר ובו עדשות חמרה.
הממצא בסקר כולל פריטי צור רבים, ובהם אבני יד, כלי קיצוץ, נתזים רחבים וגרעיני נתזים האופייניים לתרבות האשלית שבתקופה הפליאוליתית התחתונה. רוב הכלים נושאים פטינה חומה, המעידה על חשיפה במשך זמן רב. לא התגלו ממצאים המעידים על מפלס חיים. נראה כי רוב הכלים אינם באתרם, אלא נסחפו לכאן מאתר סמוך או שהובאו בתהליך של טיוב קרקע.

הדפסה ללא איוריםהדפסה עם איוריםEnglish Version