בחודש אפריל 2008 נערכה חפירת הצלה סמוך לשער מנדלבאום בירושלים (הרשאה מס' 5418-A; נ"צ 2216/6326), לקראת הקמת הרכבת הקלה. החפירה, מטעם רשות העתיקות ובמימון חברת אשטרום, נוהלה על ידי א' כהן-תבור (צילום), בסיוע י' אוחיון (מנהלה) וד' לוי (GPS).
החפירה (כ-50 מ"ר) נערכה במדרון הצפוני של גבעה, שעליה נבנתה החומה השלישית של ירושלים מימי הבית השני. היא מרוחקת כמה עשרות מטרים מצפון לחפירה שנערכה בעבר, ובה התגלו מחצבה מהתקופות הרומית והביזנטית וקבר מהתקופה הרומית (זילברבוד ועמית 2010). בחפירה נתגלה משטח מרוצף, שנבנה מחלוקי נחל וחומר מילוט אפור (0.10–0.15 מ' עובי; איור 1). המשטח משופע ממזרח למערב. נראה כי המשטח נמשך לצפון, למערב ולמזרח מחוץ לשטח החפירה. בפינה הצפונית-מזרחית של שטח החפירה לא נתגלה ריצוף, וייתכן כי המשטח לא השתרע בקטע זה או שהוא נפגע בימינו. בחלקו הדרומי ניגש המשטח אל מדרגת סלע. חלקה הנמוך של מדרגת הסלע חלק, כנראה בעקבות השימוש בו; נראה כי הוא שימש המשך של המשטח המרוצף. בפינה הדרומית-מערבית של שטח החפירה ניגש המשטח אל קיר של מדרגת עיבוד, שחלק מאבניו נשדדו. במשטח המרוצף התגלו מעט חרסים המתוארכים לתקופות הממלוכית והעות'מאנית. על המשטח התגלתה הצטברות של אדמה אפורה רכה, שבחלקה התחתון אבני שדה. בהצטברות זו התגלתה אשפה, ובה חרסים מהמאות הי"ז והי"ח לסה"נ, עצמות, שברי מתכת, מסמרים, שברי זכוכית ופסולת תעשייה. מעל להצטברות זו נתגלה כביש אספלט מימי המנדט הבריטי, כנראה קטע מרחוב ריצ'ארד לב-הארי. אפשר שהמשטח המרוצף היה חלק מחצר של מבנה חקלאי. אפשר גם שהמשטח היה קטע מדרך שהוליכה בתקופה העות'מאנית משער שכם לכיוון נבי סמואל; במפות ירושלים מהמאה הי"ט לסה"נ אכן מצוינת דרך בתוואי זה, והרחוב מימי המנדט הבריטי נבנה מעליה. אפשר שההצטברות מעל למשטח המרוצף הייתה חלק מערמת פסולת תעשייה שנערמה בתקופה העות'מאנית; ערמה כזו מופיעה במפת הסקר הבריטי מהמאה הי"ט לסה"נ.